keskiviikko 19. syyskuuta 2012

MEXT-orientaatio

Tänään oli siis se orientaatio MEXT-stipendiaateille, ja vaikkei siellä nyt mitään mullistavaa tullutkaan esille, niin ihan hyödyllinen tilaisuus se oli. Tärkein osuus oli tietenkin lentolippujen ja viisumin saaminen :D Matkustan tosiaan 1.10 Frankfurtin kautta Kansain lentokentälle, ja hintaa tuolle yhdensuuntaiselle lipulle oli näköjään tullut suolaiset 5293 euroa. Onneksi ei tarvitse itse maksaa...

Saatiin kaikenlaista infoläpyskää

Meitä oli siellä kolme tällä MEXT Japanese Studies Scholarshipilla lähtijää ja lisäksi muutama muu hieman eri stipendin saanutta. Yksi tutkijastipendillä Koben yliopistoon lähtijä on mun kanssa samalla lennolla, joten sovittiin että vietetään aikaa Frankfurtissa meidän viiden tunnin välilaskun aikana. Mun lentoaikataulunihan menevät niin, että lähden Helsinki-Vantaalta 1.10 aamulla klo 8.05 ja saavun Kansaihin 2.10 klo 7.50 sikäläistä aikaa. Voipi olla, että olen aika hehkeänä siellä etsimässä tietäni Hiroshimaan.





En muuten ole tainnut mainita, että kihlattuni Liang on Kiinasta, mikä tuo hieman mutkia sen Japanin-vierailuun ensi jouluna >___< Kiinalaiset ei ihan matkustele ympäriinsä niin helposti kuin me suomalaiset, jotka voidaan tosta noin vaan kipaista Japaniin kolmeksi kuukaudeksi. Liangin täytyy anoa viisumia sitä sen kahden viikon turisteilua varten, ja siihen vaaditaan tietenkin japanilaisille tyypilliseen tapaan kaiken maailman lomakkeita ja liitteitä. Lentoliput ja pankkitiliote nyt on aika helppo esittää, ja hotellivarauksenkin voi myöhemmin sitten perua, mutta lisäksi ne vaatii vielä jonkin kutsukirjeen Japanissa oleskelijalta eli tässä tapauksessa multa. Tänään sain sitten suurlähetystöllä selville, että mun täytyy lähettää se kutsukirje vasta sitten Japanista ja pistää liitteeksi kopio viisumista, maihintuloleimasta ja registration cardista. Jee jee, lisää hommaahan mä tähän Japaniin saapumisen yhteyteen kaipasinkin.

No mutta, alan mä kyllä tässä olla jo aika innoissani lähdöstä! Varmaan vaikutan tässä blogissa siltä, että vaan valitan kun kaikki on niin vaikeeta, mutta sen takia mä just jaksan nähdä tän kaiken vaivan, että vaihtovuosi Japanissa on kuitenkin asia, josta olen jo pitkään unelmoinut. Enkä mä pystyisi tota miestäkään tänne jättämään, ellen oikeasti haluaisi sinne Japaniin. Tulee kyllä kova ikävä sitä :(

2 kommenttia:

  1. 5293 € O_O whoa. eikä edes suora lento.

    paperihommat :<< joo, mulle ainakin pahinta oli se hyvästeleminen, ja sit ehkä se eka päivä kun ei ollut vielä päässyt nukkumaan ja pää oli puuroa ja itketti vähemmästäkin. en mä täällä ole kun pari päivää ollut, mutta ihan ok on sopeutunut ajatukseen. liang kuitenkin pääsee sua kattoon kesken :-) joonaksen opiskelijabudjetille taitaa olla liikaa :-/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, aika kivasti Japanin valtio pistää näihin lentoihin rahaa...

      Paperihommat on >_________< Mä en haluu viel jotenki ajatella miten saan hyvästeltyä, salee alan vaan vollottaan sikana ja saavun Japaniin silmät turvonneina palloiksi. Varsinkin alku on joo varmaan vaikeeta, mutta kyllä se varmaan tosiaan siitä.

      Liangilla on onneksi varaa tulla, täytyy vaan toivoa että saa sen viisumin... Japanin ja Kiinan välitkään ei varsinaisesti mahtavat ole nyt ja sillee :P Harmi kun Joonas ei pääse, mutta joo opiskelijaelämä on vähän :/Mut sitten Ruotsiin se ainakin pääsee sit helpommin ^^

      Poista